"JODOH"

Posted by Unknown 12/03/13 0 komentar
"JODOH"

Renungkanlah sedalam-dalamnya. Hanya ALLAH yang Maha Berkuasa atas
sesuatu..

"Jangan terlalu memandang bintang di langit hingga kita terlupa rumput di
bumi."

Tidak,
Jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. Ia bagai menanti jambatan untuk ke seberang. Kalau panjang jambatannya jauhlah perjalanan kita. Ada org jodohnya cepat sebab jambatannya singkat. Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35 tahun belum apa2 kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk membina kecemerlangan. Nyatakanlah perasaan dan keinginan anda itu dalam doa2 lewat shalat. Allah Maha Mendengar.

Wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk
lelaki yang jahat. Biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr Right dan
biar seorang diri daripada menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti.

Memang kita mudah lupa mentafsir kehidupan ini. Kita selalu
menyangka, aku pasti bahagia kalau mendapat ini. Hakikatnya, apabila kita benar2 mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga datang bersama masalah.

Kita selalu melihat org memandu mobil mewah dan terdetiklah di hatikita, bahagianya org itu. Hakikatnya apabila kita sendiri telah
memiliki mobil mewah kita ditimpa berbagai masalah. Tidak mustahil pula org yang memandu mobil mewah(walaupun sebenarnya tak mewah) terpaksa membayar lebih tatkala berhenti untuk membeli durian di tepi jalan. Orang lain membeli dengan harga biasa, dia terpaksa membayar berlipat ganda.

Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motor menyalip hingga mampu berada jauh di hadapan. Anda pun mengeluh,alangkah baiknya kalau aku hanya mengendarai sebuah motor seperti itu dan cepat sampai ke tempat yang dituju. Padahal sipengendara motor mungkin sedang memikirkan bilakah dia akan menaiki mobil mewah di tengah-tengah jalan raya.
Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar2 membahagiakan.
Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda,pasti ada baik buruknya.

Demikian juga perkahwinan. Ia baik sebab ia dibenarkan oleh agama, sunnah Nabi, sebagai saluran yang betul untuk melepaskan shahwat disamping membina keluarga dan sebagainya, tapi ia juga buruk sebab banyak orang yang menikah hidupnya semakin tidak terurus.

Banyak orang menempah neraka ketika melangkahkan kaki ke alam
berumahtangga. Bukankah dengan ijab dan Kabul selain menghalalkan hubungan lawan jenis, tanggungjawab yang terpaksa dipikul juga turut banyak? Bukankah apabila anda gagal melaksanakannya, anda membina dosa seterusnya jambatan ke neraka?

Berapa banyak orang yang menyesali perkahwinan masing2 padahal dahulunya mereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah ada yang sanggup berkorban apa saja asalkan segala impian menjadi nyata?

Jika tidak sanggup untuk bergelar isteri tidak usah menkah dulu.
Jika merasakan diri belum cukup ilmu untuk bergelar ibu ataupun ayah, belajarlah dulu. Jika rasa2 belum bersedia untuk bersabar karena keberadaan anak2, carilah dulu kesabaran itu. Jangan menikah dahulu sebab kenyataannya banyak yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi telah melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut tatkala mencoba mendaki naik.

Menikah itu indah dan nikmat bagi yang benar2 mengerti tuntutan2nya.
Menikah itu menjanjikan pahala tidak putus2 bagi yang menjadikannya gelanggang untuk mengukuhkan iman, mencintai Tuhan dan menjadikan syurga sebagai matlamat.
Menikah itu sempadan dari ketidaksempurnaan
insan kepada kesempurnaan insan - bagi yang mengetahui rahasia2nya.

Menikahlah anda demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan menikah karena perasaan dan mengikut kebiasaan. Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong2nya agar jemputan itu mudah sampai dan tidak terhalang. "

Seorang teman pernah berpesan..

"Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar..
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi.." "

`Cinta yang sejati tidak mungkin layu selagi adanya imbas
kembali. Hati yang remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi. Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada. Parut yang lama pastikan sembuh selagi iman terselit didada...
TERIMA KASIH ATAS KUNJUNGAN SAUDARA
Judul: "JODOH"
Ditulis oleh Unknown
Rating Blog 5 dari 5
Semoga artikel ini bermanfaat bagi saudara. Jika ingin mengutip, baik itu sebagian atau keseluruhan dari isi artikel ini harap menyertakan link dofollow ke http://rinduanyelir.blogspot.com/2013/03/jodoh.html. Terima kasih sudah singgah membaca artikel ini.

0 komentar:

Posting Komentar

Sahabat

Fage Facebook

Buku Tamu

<-- Start Shoutbox light effect by Kiss -->
Tutorial SEO dan Blog support Online Shop Tas Wanita - Original design by Bamz | Copyright of Ukhuwah Islamiyah.